2012. december 5., szerda

Adventi gondolat - margarétás történet



Sok évvel ezelőtt hihetetlenül sok munkám volt, a gyerekek kicsik voltak: szükségem volt háztartási segítségre. Hosszú tépelődés után került hozzánk Éva. Hetente egyszer biciklivel érkezett, egy csokor margarétát hozott kertjéből, vázába rendezte. Míg vasalt, míg takarított, mindig énekelt. Jó volt a közelében lenni. Aztán egyik nap, amikor mindent elvégzett, szólt: többet nem jövök. Miértre nem volt felelet. Éva nem jött többet.
Hiányzott. Nem csak a munkája, a szíve, a lelke.
    Aztán hónapokkal később egy levelet hozott a posta. Feladóként valami homályos utalás volt valami messzi helyre. Elnézését kért, amiért eltűnt, de rettenetes helyzetbe került, családi bajok miatt két fiával bujkálnia kell. Életét mentené meg tizenötezer forint.
Fájdalmas levél volt, nem tudtam, mit kezdjek vele. Elveimmel ellenkezik, hogy pénzt adjak bárkinek, inkább adok olyat, amire szüksége lehet: ételt, gyógyszert, bármit, vagy segítek neki. De Éva segélykiáltása a szívembe markolt. Mégsem tettem hetekig semmit.
Aztán eljött mikulás napja, amikor is a felettem gyülekező sötét fellegekből rám szakadt a borzalom. Az addig jónak és biztosnak hitt életembe hirtelen és váratlanul beütött a baj, és nem tudtam, mit kezdjek vele: legszívesebben világgá szaladtam volna, ha nem tartott volna vissza egy csapatnyi cseperedő gyermek. Könnyeimen át egyszer csak Éva borítékjára tévedt szemem, és abban a pillanatban belém sajdult a fájdalom: nyomorúságos lelkem együtt érzett a másik szenvedővel. Egy csomagba mikulásajándék került két fiának, finom csemegék, és mellé az „életet mentő” pénz, hátha még nem késő…
Száguldottam őrült módján az erdőn át, reszketett minden porcikám, gondoltam, útközben még meghalok, de majd’ szétvetett a düh és a fájdalom. A messzi faluban hamar ráakadtam a düledező házra, délelőtt lévén senki nem volt odahaza, így hát a kapura akasztottam a csomagot: hátha nem ázik el a hóesésben…
Hazafelé még azon tanakodtam: lehet, Éva már nem is ott lakik, lehet, hogy a csomagot ellopják, vagy már nincs is mit megmentenem vele… de a jó tett érzése egy kissé csillapította fájdalmamat.
Hetek múlva újabb levelet kaptam: Éva megkapta a csomagot, köszöni, és tudja, hogy csak én vihettem neki. Azt írta, amint módja lesz rá, megadja a tartozását.
Ha egyszer keresne, valahogy csak megtalálna
Rég nem lakom már ott, a régi házban.

Nincsenek megjegyzések:

Mesélek a bornak - arról, hogy a jó tettek a legfurcsább helyeken is születhetnek

  Ragyogó őszi nap volt, amiről Hamvas Béla úgy ír, hogy „arany napok”. Amikor a lomb minden rezdülésében ott a fény, a szín, a ragyogás. Im...