De ők gyártják a legtöbb elektromos utót, napkollektort, napelemes ingyombingyomot, meg
mindenféle egyebet. És egészen másképpen értelmezik a környezethez való
viszonyukat is.
Mindig szemetelnek, irdatlan mennyiségben keletkezik szemét,
többek közt a temérdek eldobható edénynek köszönhetően (viszont így
sokkal-sokkal kevesebb vizet használnak). A szemetet az utolsó darabig
szelektálják. Vannak szelektív kukák, szelektív szemetesek. És tényleg csak azt
dobják bele, ami oda való. A vegyes szemétre pedig specializálódtak hivatásos
és privát hulladékgyűjtők. Ahogy leszáll az este, egyre-másra látni a papírt,
műanyagok gyűjtő kocsikat, elektromos háromkerekű tragacsokat, hihetetlen
művészettel pakolva az égig a rendszerezett, összekötött, zsákba gyűjtött
hulladékkal.
Kis platós teherautókon hordókban szállítják az ételmaradékot, a
moslékot. Mások egy-egy fajtára specializálódva gyűjtenek – és reggelre eltűnik
az összes hulladék.
Egész nap takarítják az utcákat, így egyáltalán nem tűnik
koszosnak, annak ellenére, hogy szemetelnek, köpködnek. Az utcaseprők
bambuszseprővel és kis kocsival járnak, és ők már szelektálva szedik össze,
amit mások elhajigálnak. Persze, találtunk elhajigált bambuszseprőt is,
amellyel aztán Gyuri egy kilométeren át söpörte a járdát, a helyiek nem kis
megrökönyödésére. Csak bámultak bambán, hogy ez meg mi?! Egy európai
utcaseprő?!
Este indulnak el a locsolóautók, amelyek a növényeket
öntözik, a járdákat mossák, a fák lombját vízpermettel frissítik fel.
Hsziment nem hiába hívják „Kína Monte Carlo”-jának, a kis
hely és a hatalmas házak ellenére rengeteg az igazi zöld felület. Minden talpalatnyi
helyet növényekkel ültetnek be: a magasan futó busz alatt is kis parkok várják
a felüdülni vágyókat. Sok az elektromos autó, ezek töltöállomásainak is jutott
hely a hidak alatt, de számtalan lehetőség kínálkozik az autók feltöltésére.
Nekem csak az a bajom ezekkel a járművekkel, hogy igen veszélyesek, mert a
városi forgatagban nem lehet hallani, hogy jönnek, és a magába mélyedő, bámész
ember egyszer csak azon kapja magát, hogy a
szoknyáját súrolja egy tank
nagyságú fehér autó… jaj.
A nagy építkezéseket – például a metrónak 2016 végére
kellett volna elkészülnie, de még mindig építik – színes kerítésekkel veszik
körül. Ezeket nem csak városképek díszítik, és a leendő beruházást
népszerűsítik, hanem kis képekkel illusztrálva a helyes és kívánatos
viselkedésre ösztönzik a lakosokat.
Egy iskola melletti építkezés kerítésén a
gyerekeket megszólító jó tanácsokat láttunk, olvashattunk: hogyan kell az
idősekkel előzékenyen bánni, mit kell tenni egy jó gyereknek: a képek alapján
máris a kisdobosok hat pontja jutott eszünkbe.
Van, ahol arra is figyelmet fordítanak, hogy dekoratív, zöld
növényfallal kerítsék el az épülő objektumot, de a kerítésnél minden esetben
vízpermettel veszik elejét a nem kívánatos szálló pornak.
Máshol éppen zöld
alagutat építenek a gyalogosoknak – csak a nagyon figyelmes veszi észre, hogy a
vízpermettel szórt szőlőlugas-alagút műanyagból van…
Rengeteg a zöld fal, a növényekkel gazdagon és dekoratívan
beültetett függőleges felület. Mivel ezek igen látványosak, ezért megjelennek
beltérben is, és sokfelé műanyagból – itt sok minden nem az, aminek látszik…
Zöld vagyok, hát legyen zöldfalam, igaz, műanyagból… ez is egyfajta hozzáállás.
A magas házak tetején is jelennek meg tetőkertek, igen
nagyméretű növényekkel, és ez sokkal barátságosabbá teszik a magas épületek
rideg valóságát.
Az összkép is nagyon fontos – a kínaiak szeretik a szép
dolgokat. Az utcaképet csúfító rengeteg elektromos kapcsolószekrény mindegyikét
helyi festőművészek festették ki virágokkal, pillangókkal, zöld lombos
csalitossal. Igaz, ettől a város ugyan nem lesz zöldebb, de az összkép, a
látvány annál kellemesebb, az ember érzése meg tényleg zöldebb – vizuális zöldítés.
Többféle startup vég kínálja a kerékpárjait, amelyeket már
napi egy jüenért bérbe lehet venni, ahol talál az ember biciklit, már viheti
is, és ott teheti le, ahol akarja. Többen hazaviszik a gépet, hogy reggel ne
kelljen keresgélni újra, lazán bebicikliznek a liftbe és a szobában tárolják, egyébként meg, ha nincs rá szükség, otthagyják, mint
eb a Szaharát – olykor halomban állnak egy-egy forgalmasabb útkereszteződésnél
a kerékpárok. A magasban vezető kerékpárútról ITT olvashattok!
A „zöld” fogalom egészen másértelmezést kap, mint oly sok
minden, de érdemes megnézni, ők hogyan csinálják, mert van, amit el lehet lesni
– tanulni nem szégyen, még akkor sem, ha éppen keleten van a példa. De öles
lépésekkel haladnak, annyi bizonyos.
Ha tetszett olvasd el a többi bejegyzést is, és kérlek,
ajánld másoknak is, akik szívesen barátkoznak más kultúrákkal! Látogass el
honlapomra is, ahol sok-sok érdekességet találsz, belelapozhatsz könyveimbe,
megtisztelsz egy dedikált példány vásárlásával. Virágos világomból csak egy kis
kitérő az oly messzi Távol-Kelet!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése