2023. szeptember 21., csütörtök

Mesélek a bornak - Legyen neked zweigelt

 

„Senki sem különálló sziget; minden ember a kontinens része, a szárazföld egy darabja; ha egy göröngyöt mos el a tenger, Európa lesz kevesebb, éppúgy, mintha egy hegyfokot mosna el, vagy barátaid házát, vagy a te birtokod; minden halállal én leszek kevesebb, mert egy vagyok az emberiséggel; ezért hát sose kérdezd, kiért szól a harang: érted szól.”


Azt mondják, szép nekrológokat tudok írni. Olyan mosolygósat. Hát nem tudom, de azért nem a legjobb, hogy a blogom lassan teli lesz velük. Hogy annyian vagytok már odaát.

Persze, ahogy az ember évei száma gyarapszik, úgy lesznek egyre többen múltidőben. Mi meg maradhatunk együtt a hiányukkal. Meg a szépen megírt búcsúszavakkal.

Üldögéltem a rakparton, csöndesen úszott előttem a nagy folyó. Szeretem. A változásait, a hullámain táncot járó fénycseppeket. Csak nézni szeretem őket, minek írjak tóluk, költőink már szépen megénekelték őket: mint megannyi tündér, láthatatlan sarkantyúik pengése.

Megint eggyel több barát emlékét őrzi a folyó. Földi maradványait méltósággal nyelték el a habok. Ringatózó virágok úsztak utána, szép volt, mint mindannyiszor. Olyan furcsa szép, amikor sírsz, mert szomorú. De a szomorúságában szép. Közben meg arra gondolsz, hogy a harang érted szól. Érted, értem, érte, mindannyiunkért, akik egymás után veszünk el szépen a habokban. Csak a sorrend, a sorrend nem mindegy.

Edittől a legszebb szüreti emlékeket őrzöm. És épp szüret idején gondolta úgy a Teremtő, hogy itt kell hagynia ezt a furán felfordult világot.

A Dunára néző nagy domboldalon napoztak a szőlők. Nem valami nevezetes borvidék ez, de nekünk kedves volt. Épp elmúlt a tél, csattogtak a metszőollók. Addig a szőlőmetszést tankönyvből ismertem, itt leltem rá a váltócsapos metszésben lévő örömre. Belefeledkeztem, szememmel minden rügyet megsimogattam, beszélgettem velük. Olyanok voltak, mint egy-egy kis babácska, akiből szép élet serken. Estére éreztem csak, hogy ujjaim lefagytak, arcomat pirosra csípte a hideg.

A venyige egy része máglyán végezte, és zacskóba szedtem tiszta venyigehamut. Szakács barátom kérte először, hogy gyűjtsek neki, mert ez a legjobb ízesítője a panelnyolcadikon főtt bográcsgulyásnak. Egy evőkanállal kell egy fazékba. Tényleg volt benne valami báj, valami plusz íz, így aztán magamnak is vittem kis dobozba. Titkos összetevőként került olykor a pörköltbe, főleg vadhoz, ha éppen nem volt kéznél igazi tűz.

A hosszú szőlősorokat rózsák vigyázták. Nem mindet, csak minden harmadikat. Innen tudták a gazdák, kinek, hol kezdődik a szőlője. Különféle rózsák voltak, tehát lehetett tudni, a tearózsa utáni második sorban kell folytatni a munkát. Vagy, hogy a vödör a bordó rózsa sorában még megvolt. Persze, ezek a rózsák nem holmi útjelző- vagy díszítőelemei voltak a szőlőnek, hanem növényvédelmi okokból kerültek oda leginkább. A rózsák érzékenyebbek, ezt a Kis Hercegből is tudjuk, és így előre lehet gondoskodni a védelemről. Meg amúgy szépek is, tényleg. Rózsák és szőlő. Boldogság.

Színesedtek a szőlők, közeledett a szüret, összejöttek a barátok. Ott mindig mindenki derekasan kivette a részét a munkából. Egyszer sem láttam lazsálni vagy elsunnyogni senkit sem. A legkisebbek is segítettek, apró kezeikkel serénykedtek. Hordták körbe a pogácsás kosarakat, átbujkáltak a drót alatt, olykor hosszú ideig kerestük őket, mert elcsatangoltak. Ez is a szürethez tartozott, a szőlőbújócska.

Nem tudom, Edit hogy csinálta, de ilyenkor hatalmas kosár pogácsákkal érkezett. Valószínűleg egész éjjel sütötte a pirinyó konyhájában, hogy reggel aztán betegye a wartburgba a vödrök meg az ollók mellé. Ha szüretre gondolok, ma is érzem a szőlőskertek mézes illatát, amibe ott keveredik a jó meleg pogácsa-aroma.

Pölöskei muskotályos szedtünk, meg zweigeltet. Én ez utóbbit szerettem igazán, szedni is, meg kavargatni a nagy kádban, amíg a héján erjedt. Szerettem a szép leveleit, a tömött fürtöket. A pogácsa mellé egy-egy szem ráncos bogyót kaptam be, a legjobb szüreti házasítás volt így a számban.

A bor aztán szépen fejlődött a pincében, a család gondoskodott róla, hogy jól legyen. Hozzánk kannában került, „kannás bor”, mondták róla a gyerekek. A kannából aztán szép ívű üvegkancsóba töltöttem, az asztalra már így érkezett.

Egyszerű bor volt, tiszta és egyenes. Benne volt a nyár, némi cseresznyés vagy meggyes felhanggal. Nem kerestünk benne nagy szavakat, mesélős volt, mindig mesélt egy megélt nyárról. Amikor eveztünk a fák közt a kiáradt Dunán, kavicsokat szedtünk vödörszámra az aprónéppel. Mesélt a nagy kirándulásokról és a tűz melletti estékről – mert a boton sült szalonna nagyon szerette azt a zweigeltet. Mesélt átbeszélgetett csillagos estékről és hosszú erdei túrákról. Maga volt az igazság. A tiszta, egyszerű igazság. Meg a nyár.

Most, hogy ott ültem a rakpart kövein, néztem a hullámokat, szinte ott éreztem a számban annak a jó zweigeltnek az ízét. Kár, hogy nincs velem itt belőle egy palack, stílusos búcsúzás lett volna. Lehet, furcsán venné ki magát, hogy itt ülök a csinos kis fekete ruhámban, a magassarkút lerúgva vörösbort kortyolnék, de valószínűleg senkinek tűnne fel. Talán azt is csak én láttam, hogy a víztükör bolti virágokat ringatott, köztük az én kerti, boldog rózsaszálaimat. Miért ne hozhattam volna egy búcsúbort is ide, a folyópartra? Egy szép zweigeltet, egy búcsúpohárral.

Mesélnék a bornak, így meg csak a folyó issza a szavaim. Sose kérdezd, kiért szól a harang. Értünk szól.

Idézet: John Donne


Nincsenek megjegyzések:

Mesélek a bornak - arról, hogy a jó tettek a legfurcsább helyeken is születhetnek

  Ragyogó őszi nap volt, amiről Hamvas Béla úgy ír, hogy „arany napok”. Amikor a lomb minden rezdülésében ott a fény, a szín, a ragyogás. Im...