2023. szeptember 19., kedd

Mesélek a bornak - Wachau, Fertőboz, Budafok és a zöldveltelini

 

Vegyél elő egy üveggel a legkedvesebből – ehhez most jó szívvel ajánlok egy wachaui zöldveltelinit. Mesélek a bornak, olvasd.

Cikket kellett írnom a legkedvesebb szerkesztőm kérésére. Randizóborok, borajánló nőknek és férfiaknak, ez a volt a téma.

Az írást gyorsan kimaszkoltam, nem volt ezzel semmi gond, borajánlásban egy ideje verhetetlen vagyok. Legalábbis azt hiszem magamról, mióta elvégeztem a sommelier iskolát és végiglátogattam –egy kivételével – kis hazánk összes valamirevaló borvidékét. Meg a határon túl is, ameddig a pénztárcám elért.

Miután letisztáztam, szép annak rendje és módja szerint felhelyeztem a felhőbe, és becsuktam a számítógépemet, elméláztam. Ezek ismeretében, milyen bort javasolnék tényleg egy randira?

Rég nem voltam randin, így most tényleg a képzeletemre kellett hagyatkoznom. Mivel ezt már leírtam, és hamarosan olvassák is az én hűséges és lelkes olvasóim, itt most konkrétumokra kellene hajtani. Mondjuk, elképzelni, ha véletlenül randira kerülne a sor, kivel tenném?

Mert a borajánlás is akkor jó, ha személyes. Ha tudod, mi szól az ő szívéhez, ínyéhez leginkább.

Nos, képzeletem szárnyán kicsit utazgattam, térben és időben egyaránt, elképzeltem egy randit egy sármos, fiatal férfival, valahol a Budai hegyek oldalában, rálátással a Dunára. Lehetőség szerint nyár elején. Tehettem, mert ilyen a valóban még sosem volt. Tehát, visszaröpültem az időben, és ennek a valakinek a bőrébe ültettem egy személyt, aki egykor, egy viszonylag rövid időre, de nagyon kedves volt számomra. Kellemes és szép időket töltöttünk együtt. Ha most, ott elém toppanna, egy szép pécsi cirfandlival várnám, az lenne a beköszönő. Nem tudnám, szereti-e, de nekem igen kedvemre való, innen indulhatna a csábítás. A folytatásban zöldveltelini lenne, lehetőség szerint a hazájából, Wachauból. De ha kicsit hazafiasabb lennék, akkor valahonnan Sopron környékéről választanék. Fertőbozit a Vinczellér pincéből.

És ha az este vége felé járnánk, akkor előhúznék a tarsolyomból egy szép furmintot vagy juhfarkat. Tokaj, vagy Somló. Nem, inkább furmint lenne a befutó. Persze, titkon azért bíznék benne, hogy ő is tartogat valami meglepetést számomra. Nem, nem valami pajzánságra, hanem egy bor-meglepetésre gondolnék.

De most így, ahogyan ezt visszaolvasom, felrémlik bennem egy kép. Az, amikor pár hónappal ezelőtt a valóságban összefutottam ezzel a fent említett férfival. Bizony, jócskán megöregedtünk. Ízeset beszélgettünk, valahogy szóba kerültek a borok, és az ő zöldveltelinije. Amit egy ismert budafoki pincészetből hoz, persze, nagyobb kiszerelésben. Miközben olvasok, két combom közé fogom a palackot, tekerem le a kupakot, mesélte, pedig ez veszélyes dolog, észnél kell lenni, mert könnyen odalesz a lábközbe a nedű fele. Jó kis bor, mondta, és ezt nem feledtem el.

És egy nap, nem is olyan rég, Budafokon járva megpillantottam eme nevezetes pincészetet. Nosza, vettem egyet ebből a lábközészorítósból, meglássuk, milyen. Van, akinek ízlik, van, akinek nem annyira, monda a kedves hölgy mosolyogva.

Este bekucorodtam, hogy megkóstoljam, mert a zöldveltelininek nagy kedvelője vagyok. Behunytam szemem, hogy lássam, mi lakik a csöppek között. Virágokat láttam: sárga margaréták, élénk zöld cimbidiumok hada sorjázott, nem is sorjázott, öles rajokban kanyarogva folytak elő a pohár mélyéről, édes izgalomban. A bor nem volt édes, de annak hatott, eklektikusan volt benne minden, amitől olyan zavart, de mégis egységes hatást keltett.

A második pohárnál kezdett tisztulni a kép: a kocsma. Ez egy igazi kocsma-bor. Tehát az én szép randizóbor-képem az elegáns cirfandlitól Fertőbozon, Wachaun, Tokajon és Somlón át így jutott el egy külvárosi kocsmába.

Virtuálisan.




Nincsenek megjegyzések:

Mesélek a bornak - arról, hogy a jó tettek a legfurcsább helyeken is születhetnek

  Ragyogó őszi nap volt, amiről Hamvas Béla úgy ír, hogy „arany napok”. Amikor a lomb minden rezdülésében ott a fény, a szín, a ragyogás. Im...